microben overleven extreme zwaartekracht

– mrt 4, 2016

Japanse onderzoekers hebben ontdekt dat microben veel beter tegen extreme zwaartekracht kunnen dan mensen. Bacteriën overleven wel 403.627g.

g-kracht

Eén g-kracht, of gravitatiekracht, komt overeen met de zwaartekracht die de Aarde op ons uitoefent. G-krachten zijn kunstmatig te vergroten of te verkleinen. Zo worden straaljagerpiloten in een soort centrifuge getraind om met de hoge g-krachten in een gevechtsvliegtuig om te leren gaan. Ditzelfde deden de Japanse onderzoekers met bacteriën. Een ultracentrifuge, die veel sneller ronddraait dan een normale centrifuge, stelde bepaalde soorten bacteriën langere tijd bloot aan een immense hoeveelheid g-kracht.

tellen

Tijdens het onderzoek werden meerdere microben onderzocht. Onder de overlevenden waren de darmbacterie Escheria coli, bodembacterie Paracoccus denitrificans  en bakkersgist Saccharomyces cerevisiae. Door het aantal microben te tellen voor en na de centrifugeproef, konden de onderzoekers bepalen of ze zich ondanks de enorme g-krachten nog steeds deelden. Hieruit bleek de bacterie Paracoccus denitrificans zich ongestoord te vermeerderen. Deze bacterie kan waarschijnlijk een nog grotere zwaartekracht dan 403.627g overleven. De supercentrifuge kon simpelweg geen grotere zwaartekracht genereren.

Escheria_colli_darmbacterie_1878x2147 .jpg

De darmbacterie Escheria coli was één van de overlevende microbesoorten.

structuur

De onderzoekers denken dat bepaalde microben deze extreem hoge g-krachten kunnen overleven door hun geringe formaat een bijzondere structuur. Zo vervormden de microscopisch kleine organismen niet tijdens het centrifugeren, in tegenstelling tot grotere organismen zoals de mens. Wij kunnen bij een lange blootstelling maar 16g overleven. Omdat zo’n grote hoeveelheid g-krachten niet in de natuur voorkomt is ons lichaam er simpelweg niet voor gebouwd.

heelal

De hoeveelheid g-kracht die de onderzoekers hebben gebruikt is alleen te vinden in het heelal en bij meteorietinslagen. Het feit dat sommige microben deze extreme krachten overleven, of er zelfs bij gedijen, zou een aanwijzing kunnen zijn dat zij mogelijk mee kunnen liften op asteroïden en zo nieuwe planeten kunnen bevolken.

Bron: PNAS