Microbiële leeuwen vormen een nieuwe tak van de Tree of Life

– jan 18, 2023

Roofdieren: je hebt ze in alle soorten en maten. Wist je dat zelfs de microwereld roofdieren heeft? Deze ‘microbiële leeuwen’ zijn kort geleden ontdekt door Russische onderzoekers. De microscopisch kleine roofdieren vormen zelfs een nieuwe tak aan de Tree of Life.

De nieuw ontdekte soorten microben zijn in twee groepen op te splitsen: de nibblerids, die kleine stukjes van hun prooi afknabbelen, en de nebulids die hun prooi in één keer opslokken.

Roofdieren zijn essentieel

Roofdieren zijn essentieel voor het evenwicht van ecosystemen. Een bekend voorbeeld is de herintroductie van de wolf in Yellowstone National Park. Dat bracht een sneeuwbaleffect van gevolgen met zich mee. Het eindresultaat was een gezond ecosysteem dat zelfs geografisch veranderde na de herintroductie van het roofdier. De micro-roofdieren zijn op eenzelfde manier essentieel voor het in evenwicht houden van de microbiële gemeenschappen om zich heen.

Het onderzoek

Hoe hebben de onderzoekers deze microben ontdekt? Door monsters te nemen van zeehabitats over de hele wereld, ontdekten ze microben met twee staarten, flagella, die heel snel konden zwemmen. In de monsters waar deze microben aanwezig waren, verdwenen alle andere microben binnen een paar dagen. Ze werden opgegeten.

Nieuwe tak in de Tree of Life

De onderzoekers hebben het DNA van deze microben geanalyseerd. Het genoom van deze micro-roofdieren bleek ontzettend te verschillen van al het andere leven op aarde. Ze vormen een aparte tak aan de boom van het leven. Tot op heden bestond die uit drie hoofdtakken: bacteriën, archaea en eukaryoten. Daarnaast is een aantal nieuwe takken ontdekt, waaronder meest recentelijk dus deze microbiële roofdieren. Deze tak is ‘Provora’ genoemd door de onderzoekers. Het gebeurt niet vaak dat er een hele nieuwe tak wordt toegevoegd,. Dat maakt dit onderzoek des te baanbrekender.

Bron

Tikhonenkov, Denis V., et al. "Microbial predators form a new supergroup of eukaryotes." Nature 612.7941 (2022): 714-719.