De onmisbare rol van bacteriën in de evolutie van planten

– mrt 24, 2022

Onderzoekers van de Henan Universiteit ontdekten onlangs honderden genen van bacteriën, schimmels en virussen in het genoom van planten. Deze ontdekking verandert de conventionele kijk op de plantenevolutie drastisch. Microben zouden planten de eigenschappen hebben gegeven om op land te gaan leven.

Normaalste zaak van de wereld

Horizontale genoverdracht (HGT) is een proces waarbij genetisch materiaal tussen organismen wordt uitgewisseld. Dit kan zowel binnen een soort, als tussen verschillende soorten plaatsvinden. Dit komt veel voor bij microben en zorgt bijvoorbeeld voor de snelle verspreiding van antibioticaresistentie in bacteriën. Voorheen werd gedacht dat HGT niet echt een rol speelt in complexe meercellige organismen, zoals planten en dieren.

Uit het nieuwe onderzoek kunnen we concluderen dat HGT in planten waarschijnlijk de normaalste zaak van de wereld is. Met HGT kunnen snel nieuwe genen ontstaan. Dat is erg handig wanneer organismen zich moeten aanpassen aan een totaal afwijkende omgeving. Zoals toen planten vanuit het water het land koloniseerden.

Nog steeds belangrijk

De onderzoekers bestudeerden 31 plantgenomen. Ze ontdekten dat 600 genfamilies – dat is heel erg veel – afkomstig waren van andere organismen, vooral van bacteriën en schimmels. Deze genen zijn nu nog steeds belangrijk voor planten. Een voorbeeld hiervan? Het ammonium transportergen, afkomstig uit een schimmel, helpt planten stikstof op te nemen uit de bodem. Zo kunnen de planten groeien.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Met behulp van bacteriegenen konden waterplanten evolueren tot landplanten, aldus deze nieuwe theorie.