Wetenschappers ontdekken nieuwe antibiotica op.. insecten

– jun 18, 2019

Antibioticaresistentie is een groeiend probleem. Een aantal bacteriesoorten is al niet meer vatbaar voor antibiotica en er worden weinig nieuwe antibiotica geproduceerd. Wetenschappers zijn daarom al jaren opzoek naar nieuwe bronnen voor antibiotica. Recent leverde dit een bijzondere ontdekking op. Na lang onderzoek hebben wetenschappers van de Universiteit van Wisconsin-Madison in de Verenigde Staten een veelbelovende, maar zeer onverwachte nieuwe bron van antibiotica ontdekt, namelijk insecten.

Antimicrobiële stoffen

De meeste antibiotica die wij gebruiken zijn gebaseerd op stoffen die de bacteriesoort Streptomyces aanmaakt. Zij produceren antimicrobiële stoffen, waaronder antibiotica. Zelf gebruiken de bacteriën hun antimicrobiële stoffen om vijandige micro-organismen te bestrijden, zoals andere bacteriën of schimmels.

Van de grond naar de lucht

Streptomyces komen voornamelijk voor in de grond, maar ze komen ook voor op insecten. Nieuw onderzoek door wetenschappers van de Universiteit van Wisconsin-Madison laat zien dat de soorten in de grond en op insecten dusdanig verschillen dat zij ook andere antimicrobiële stoffen produceren. De Streptomyces-soorten op insecten hebben zich zelfs specifiek aangepast aan bepaalde insecten, zoals sprinkhanen, kevers, mieren, vlinders, bijen en nog veel meer, waardoor er een enorme diversiteit is in antimicrobiële producten.

Eerste resultaten

Uit verder onderzoek op muizen bleek dat de Streptomyces afkomstig van insecten beter waren in het tegenwerken van de ziekteverwekkers E. coli, P. aeruginosa (bacteriën) en C. albicans (schimmel) dan de soorten afkomstig uit de grond en van planten. Daarnaast waren er geen bijwerkingen gevonden bij de meeste antimicrobiële producten. Nu zullen de producten nog aangepast worden om uiteindelijk op mensen getest te kunnen worden. Maar het gaat nog wel even duren voordat het zover is. Dit onderzoek laat wel al zien dat nieuwe antibiotica met een beetje geluk uit de meest onverwachte hoeken en gaten tevoorschijn kunnen komen.

Bron: Scientias