Bacteriën in je buik wekken stroom op

– sep 26, 2018

Veel bacteriën zijn in staat om kleine hoeveelheden stroom op te wekken. Voor het eerst hebben Amerikaanse wetenschappers deze zogenaamde elektrogene microben ook in onze darmen ontdekt. Elektrogene bacteriën hebben veel mogelijke toepassingen in het maken van accu’s en batterijen gebaseerd op levende microben.

Ademhaling

Dat er bacteriën bestaan die stroom opwekken was al langer bekend. Deze soorten leven meestal in zuurstofloze, anaerobe omgevingen, bijvoorbeeld in de sliblaag onder een meer of vijver. De stroom die ze opwekken is een bijproduct van hun stofwisseling. Planten en dieren gebruiken in hun stofwisseling zuurstof, maar microben in zuurstofloze omgevingen moeten iets anders gebruiken. Dit zijn vaak stoffen als ijzer of mangaan. De recent ontdekte elektrogene bacteriën in onze darmen gebruiken flavine, een stof die is afgeleid van vitamine B2.

Verschillende soorten

De elektrogene bacteriën in onze darmen zijn van verrassend veel verschillende soorten. Zowel nuttige soorten zoals de melkzuurbacterie  Lactobacillus, maar ook potentiele ziekteverwekkers als Listeria en Clostridium, die verantwoordelijk zijn voor diarree en voedselvergiftiging. Het opwekken van stroom is volgens de onderzoekers een heel algemene eigenschap van onze darmflora. Het is volgens hen zelfs opvallend dat het nog nooit iemand eerder was opgevallen dat een groot deel van ons microbioom elektriciteit kan opwekken.

100.000 per seconde

Een elektrogene bacterie in onze darmen is in staat om 100.000 elektronen per seconde uit te scheiden. Dat klinkt als veel, maar het is nog lang niet genoeg om een lamp van te laten branden. Er bestaan op dit moment al verschillende microbiële brandstofcellen, maar deze kunnen maar een relatief lage spanning opwekken. In de toekomst wordt het misschien mogelijk om accu’s te ontwikkelen die duurzaam en efficiënt stroom op kunnen slaan. Met de ontdekking van elektrogene bacteriën in onze darmen komt de bruikbare microbiële brandstofcel een stap dichterbij.

Bron: Nature