Microbiome Award 2017 uitgereikt in Micropia

Student wint met idee voor tweede huid met bacteriën – jan 27, 2017

Met zijn ontwerp voor tweede huid-verband met bacteriën heeft Manuel Marzin de Microbiome Award 2017 gewonnen die vandaag in Micropia is uitgereikt.

Marzin studeert Biomolecular Science aan de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam. Hij bedacht een verband waarmee transplantatie van goede bacteriën plaatsvindt. Hierdoor kan de huidmicrobiota herstellen van mensen met huidaandoeningen als eczeem. Het voorstel moet nog onderzocht worden op uitvoerbaarheid.

bekijk het ontwerp

Remco Kort (links), Micropia-hoogleraar verbonden aan de VU, reikt de Microbiome Award uit in Micropia aan winnaar Manuel Marzin.

Origineel en goed uitgewerkt

Dit jaar zijn er 36 voorstellen ingediend bij de jury, bestaande uit Ger Rijkers, professor aan het University College Roosevelt, Eric Claassen, professor aan de Vrije Universiteit en Remco Kort , Micropia-hoogleraar verbonden aan de VU.

Als onderdeel van de collegereeks Microbial Genomics, hebben studenten en geïnteresseerden een voorstel ingediend. Net als vorig jaar waren de voorstellen van hoog niveau en zeer divers. “Manuel Marzin viel op met dit voorstel omdat het origineel, goed uitgewerkt en mogelijk toepasbaar is”, verklaart Kort. De winnaar van de Microbiome Award 2017 ontvangt een geldprijs van € 1.000,- die besteed kan worden aan het realiseren van het voorstel of als bijdrage voor het volgen van een studie in het verlengde van microbiologie.

De Microbiome Award is geïnitieerd om een breed publiek enthousiast te maken voor microbiologie; de wetenschap over micro-organismen, het kleinste en machtigste leven op aarde. Sinds 2016 reikt Micropia jaarlijks de award uit aan degene die het meest originele, innovatieve en toepasbare voorstel schrijft  met behulp van onze huidige kennis van het menselijk microbioom. Vorig jaar won Sara Botschuijver met haar ontwerp van een biotische speen .

Interview met Manuel Marzin

Kun je uitleg geven over je ontwerp?
"Het idee achter het ontwerp is geïnspireerd door bijvoorbeeld de bewezen effecten van poeptransplantatie: het inbrengen van bacteriën afkomstig van het microbioom van iemand zonder darmaandoeningen, om het microbioom in de darmen van de patiënt te herstellen. Het ontwerp is gebaseerd op datzelfde principe, en bestaat uit twee lagen. De bovenlaag is zuurstofdoorlatend en beschermt de huid. De onderlaag bestaat uit een membraam met bacteriën die afkomstig zijn uit het microbioom van iemand zonder huidaandoeningen. In de praktijk kan het tweede huidverband op de huidaandoening worden geplakt, met het idee dat huidmicrobiota de huid van de patiënt zullen herstellen."

Hoe is het idee ontstaan?
"Ik ben de collegereeks Microbial Genomics gaan volgen omdat ik te weinig afwist van het onderwerp. Het huidmicrobioom werd kort aangestipt tijdens de colleges maar ik wilde er meer vanaf weten. Met het lezen van wetenschappelijke achtergrondartikelen kwam ik terecht bij huidaandoeningen. Er is al veel geschreven over poeptransplantaties die het microbioom in de darmen herstellen. Ik bedacht dat dat ook toegepast kan worden bij mensen met huidaandoeningen zoals eczeem. Mijn eerste ingeving was het ontwerpen van een handschoen. Dit was niet praktisch omdat eczeem zowel op handen als op benen en voeten voorkomt. Zodoende kwam ik op uit op een tweede huid die geplakt kan worden op de plekken waar de huidaandoening aanwezig is."

Had je gedacht dat je kans zou maken op de Microbiome Award 2017?
"Eerlijk gezegd had ik niet gedacht dat ik kans zou maken, omdat er heel veel voorstellen zijn ingediend. Ik ben oprecht verrast dat ik de Microbiome Award heb gewonnen."

Weet je al wat je met de geldprijs gaat doen?
"Ik van in de zomer een masterstage lopen op de afdeling medische microbiologie bij de VUmc. Wie weet kan ik dankzij de geldprijs die ik heb gewonnen in het buitenland stage gaan lopen."

Ga je door in de wetenschap, nu je de Microbiome Award in de wacht hebt gesleept?
"Ik ben bijna afgestudeerd en wil graag beroepsmatig verder in de wetenschap."